دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 6 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
جدیدترین گزارش ها یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۲:۳۲:۴۶

با هدف ازدیاد برداشت از مخزن
بررسی فرآیند تزریق دی اکسید کربن
ایران دریلینگ: پژوهشگاه صنعت نفت در صدد است با طراحی مهندسی منابع موجود در عسلویه، فرایند انتقال دی اکسیدکربن جداسازی شده را از طریق خط لوله به مخزن و تزریق آن را برای ازدیاد برداشت به چاه بررسی کند.به گزارش شانا، رییس پژوهشکده توسعه فناوری‌های گاز پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه گفت: پژوهشگاه پس از بررسی روشهای جدا سازی دی اکسید کربن در فاز اول طرحی که با کارفرمایی شرکت توسعه مهندسی صادرات گاز انجام شد، تصمیم گرفت در فاز دوم با انجام طراحی مهندسی از منابع موجود در عسلویه، co٢  جداشده را از طریق خط لوله به مخزن منتقل کرده و برای ازدیاد برداشت به چاه تزریق کند.اکبر زمانیان با اشاره به موفقیت پژوهشگاه در فاز اول این طرح گفت: برای فاز دوم این طرح قرار شده است سمیناری تحت عنوان ضرورتها، راهکارها و فرصتهای سرمایه گذاری برای کاهش انتشار و مصرف دی اکسید کربن برگزار شود.

تا ضمن ارائه دستاوردهای فاز اول در آن، با جمع آوری نقطه نظرات ذینفعان برای جلب نظر سرمایه گذاران، ادامه کار در فاز دوم با قدرت هر چه بیشتر آغاز شود.وی با بیان این‌که الزامات بین المللی کشور‌ها را ملزم کرده است تا سال ٢٠٢٠ میزان انتشار گاز دی اکسید کربن را به مقدار مجاز برسانند، گفت: اگر کشوری بیش از حد مجاز تولید گاز co٢ داشته باشد جریمه خواهد شد و از این رو با توجه به میزان انتشار co٢ در کشور‌مان باید به این الزامات توجه ویژه شود. زمانیان با اشاره به این‌که گاز co٢ نه تنها می‌تواند آلاینده نباشد، بلکه می‌تواند در صورت استفاده بهینه، فایده هم داشته باشد، گفت: این گاز در صورت جدا‌سازی و انتقال مناسب می‌تواند ارزش اقتصادی داشته باشد و برای مصارف مناسبی استفاده شود. وی ازدیاد برداشت را یکی از راهکارهای عمده مصرف co٢ برشمرد و گفت: این گاز به دلیل سازگاری با هیدروکربن‌های موجود در مخازن نفتی، قابلیت تزریق به چاه را به منظور ازدیاد برداشت دارد.

زمانیان تصریح کرد: co٢ علاوه بر کاربرد در ازدیاد برداشت مصارف دیگری هم دارد، برای نمونه در صنعت پتروشیمی برای تولید متانول از گاز طبیعی و تولید اوره امونیاک از این گاز استفاده می شود و همچنین در قسمت اول فرایند تولید جی تی ال برای تولید گاز سنتز، co٢ بکار می رود. این عضو هیئت علمی پژوهشگاه، مباحث تخصصی این سمینار را شامل دستاوردهای فاز اول طرح دی اکسید کربن، اهمیت ازدیاد برداشت، تزریق co٢ به چاه جهت ازدیاد برداشت  و روش‌های استفاده از co٢ عنوان و اظهار کرد: این سمینار با برگزاری پنل تخصصی به پایان خواهد رسید که در آن اکثر مدیران و متخصصان حضور خواهند یافت و مسائل حقوقی و مالی مرتبط با انتشار و مصرف دی اکسید کربن را به صورت پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار می دهند. بر اساس اعلام پژوهشگاه صنعت نفت، سمینار ضرورتها، راهکارها و فرصتهای سرمایه گذاری برای کاهش انتشار و مصرف دی اکسید کربن، هفتم آبان ماه امسال در مرکز همایشهای بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.


  کد خبر : 210
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :